en_US

iletisim@psikologbestekalkan.com

Yazar Psikolog Beste Kalkan

İletişim: 05539557353 - 02324221572

Mimar Sinan Mah. Şair Eşref Bulvarı No:80 Güneş Apartmanı Kat:1 Daire:4 Alsancak Cami Durağı/İzmir

12039

ANKSİYETE

Anksiyete; genellikle kişilerin kontrollerini ve bilinçlerini kaybetmelerinden yana hissettikleri kaygı ile başlar ve bir diğer yandan ölüm korkusu ve sevdiklerini kaybetme korkusu da buna eşlik edebilir.

Çoğu zaman kötü bir şey olacak diye kişi endişe eder.  Bu durum kişilerin hayatını çok olumsuz etkilemektedir. Bunların sonucunda kaygı veya anksiyete atağı dediğimiz semptomlar ortaya çıkar: Kas gerginliği, mide ağrısı, kalp atışının hızlanması, baş dönmesi ve titreme gibi. Aynı zamanda sürekli kötü bir şey olacağına dair hisler arttığında kişi birçok aktiviteden kendini uzaklaştırarak tehlikelerden korunduğunu düşünür ama hayattan kopmaya başlar.

Anksiyete, EMDR terapisi ve bütünsel psikoterapi ile kısa sürede tedavi edilebilmektedir.

PSK.BESTE KALKAN

PANİK ATAK

Panik atak, başta panik bozukluğu olmak üzere beklenmedik şekilde, herhangi bir yerde ortaya çıkabilen; bunaltı, korku ve yoğun kaygı karışımı bir nöbettir.

Panik ataklar, en yaygın olarak panik bozukluğunda ve anksiyetede görülür. Panik bozukluğu ve anksiyetesi olan kişi panik atak geçirebilir. Panik atağı yaşayabileceğine dair yoğun bir kaygı duyar ve her an panik atak geçireceğine dair bir beklenti içindedir. Bundan kurtulmak ve kendini rahatlatmak için ‘kaçınma’ davranışları geliştirir.

Panik atak belirtileri neler?

Panik atak belirtileri; çarpıntı, kalp atışlarını duyumsama, kalp hızında artış olması, terleme, titreme, nefes darlığı, boğulma hissi, soluk kesilmesi, göğüste ağrı, sıkıntı, bulantı, karın ağrısı, baş dönmesi, bayılma hissi, olayları ve çevreyi bir sis perdesinin gerisinden bulanık algılama, kendine yabancılaşma, uyuşma ve karıncalanma, üşüme, ürperme, ateş basması, kontrolü yitirme, çıldırma ya da ölüm korkusu panik atak sırasında ortaya çıkan semptomlar arasındadır. Bu semptomların en az üç ya da dört tanesi panik atakta gözlemlenmektedir.

Panik atak, Emdr terapisi ve bütünsel psikoterapilerle hızlı bir şekilde tedavi edilebilmektedir.

PSK BESTE KALKAN

DEPRESYON

Kendini keyifsiz, mutsuz ve çaresiz hissetmek, boğucu bir ruh halinin olması

Daha önceleri haz veren şeylere karşı ilgi kaybı

Hayata dair kişilerin isteklerini ve motivasyonlarını kaybetmesi ve süreklilik haline yorgun hissetme durumu.

Depresyonda olan kişiler daha kısık sesle ve oldukça yavaş konuşabilirler.

Bunlara eşlik eden başka semptomlar da ortaya çıkabilir. Örneğin; konsantrasyon ve dikkat bozuklukları, özgüven kaybı, süreklilik halinde suçluluk, değersizlik, umutsuzluk, çaresizlik uyku bozuklukları veya iştah kaybı gibi. Depresyon hastalığı geçiren birçok insanda aynı zamanda baş ağrısı, sindirim problemleri ve cinsel işlev bozuklukları gibi çeşitli bedensel belirtiler de görülebilir.

Depresyon Emdr terapisi ve bütünsel psikoterapi ile hızla tedavi edilebilmektedir.

PSK BESTE KALKAN

Bipolar bozukluk, "maniden depresyona kadar uzanan ruh halindeki aşırı değişiklikler" olarak açıklanmıştır.  İki kutuplu ya da iki uçlu bozukluk olarak ifade edilir. Bir uçta mani dönemi diğer uçta ise depresyon dönem vardır.

Bipolar bozuklukta bu dönemler arasındaki süreler değişkenlik gösterebilir. Bazen 2-3 aylık periyodlar olsa da, belli dönemlerde bu süre kısayıp uzayabilir ama bipolar bozukluk teşhisi koyabilmek için, en az bir kez yaşanmış bir mani dönemine ve depresyon dönemine ihtiyaç duyarız.  Mani döneminin şiddeti düşük olduğunda bu rahatsızlığı da ‘Hipomani’ olarak ifade ederiz. Hipomanisi olan kişiler yıllarca tanı almadan yaşayabilir.

BİPOLAR BOZUKLUK BELİRTİLERİ NELERDİR?

Hastalığın iki birbirine zıt evresi vardır:

1) Mani veya Hipomani

Yersiz aşırı neşe hali veya öfke ve agresiflik.
Aşırı konuşma, konudan konuya atlama, hızlı ve yüksek sesle konuşma
Düşüncelerde hızlanma,
Abartılı özgüven,
Alışılmışın dışında enerji, daha az uyku ihtiyacı,
İmpulsivite, düşüncesizce doyuma ve hazza ulaşma isteği, (alışveriş çılgınlığı, ani seyahatler, aşırı ve bazen rastgele seks, yüksek riskli iş yatırımları, hızlı araba kullanma)

2) Bipolar Depresyon Belirtileri Nelerdir?

Ümitsiz, üzgün ve hissetme
Huzursuzluk
Zevk alamama
Şiddetli enerji kaybı, durgunluk
Fiziksel ve mental yetilerde ağırlaşma
Karar vermekte ve odaklanmakta güçlük
İştah ve kilo değişiklikleri
Uyku problemleri
Odaklanmakta güçlük, hafıza problemleri
Tedaviye cevap vermeyen fiziksel ağrılar, sindirim sorunları
Suçluluk, değersizlik düşünceleri
Ölüm, intihar düşünceleri

Bipolar bozukluk, ilaç tedavisi, EMDR terapisi ve psikoterapilerle kontrol altında tutulup tedavi edilmeye çalışılmaktadır.

BİPOLAR BOZUKLUK

OBSESİF KOMPÜLSİF BOZUKLUK (OKB)

Obsesif kompülsif bozukluk bir kaygı hastalığıdır. OKB'si olan insanlar sık sık ya da her zaman kafalarına takılan düşüncelerle ya da imgelerden dolayı problem yaşar.

Obsesyon (takıntı) denilen bu düşünceler, kaygılı olmanıza ve anlamsız şekilde davranmanıza neden olurlar. Kaygılarınızdan kurtulmak amacıyla tekrar eden davranışlar yapabilirsiniz.
Bu hareketlere kompülsiyon (zorlantı) denir. OKB belirtileri erkeklerde 6-15 yaş arasında, kadınlarda 20'li yaşların başlarında başlayabilir.

Nasıl Ortaya Çıkar ?

OKB genellikle güncel veya geçmiş sıkıntılardan veya travmalardan kaçmak amaçlı alternatif olarak bulunan düşünce ve davranışlardır.

OKB genellikle; anksiyete, depresyon ve bipolar bozukluk gibi duygudurum bozukluklarıyla beraber görülebilir.

Belirtileri Nelerdir ?

Bazı tipik takıntılar ve davranışlar şunlardır:

*Temizlik: Mikroplardan korkmak, günde defalarca duş almak ya da deri çatlayana ve acıyana kadar ellerinizi yıkamanız.

*Tekrarlama: Endişenizi azaltmak için bir ismi ya da kalıbı defalarca tekrar edebilirsiniz.

*Tamamlama: Yapmanız gerekenleri kesin bir düzenle yaparsınız ve her adımı, her şey kusursuz bir şekilde olana kadar, defalarca tekrar edersiniz.

*Kontrol etme: Eğer kapıyı kilitlemeyi unutarak ya da tost makinesini fişten çıkarmayı unutarak kendinize ve başkalarına zarar veriyorsanız, tekrar tekrar kontrol ederek tamam olduğundan emin olmak istersiniz.

*Biriktirme: Gereksiz eşyaları toplayabilir ve onları defalarca sayıp istifleyebilirsiniz.

OKB emdr terapisi ve psikoterapilerle tedavi edilebilmektedir.

EMDR

EMDR, duyularla ilgili bir terapi tekniğidir. Emdr’nin işlevini kısaca şöyle özetleyebiliriz:

Anılarımıza dair hissettiğimiz duygular bilinçaltımızda duyularımızla kaydedilmektedir. Olumlu ve nötr olan anılar psikolojik işlevimiz için faydalıdır fakat olumsuz olan anılar bu işlevi bozup, psikolojik rahatsızlıklara neden olmaktadır. Eğer olumsuz anılarımıza dair hissettiğimiz duyguyu nötr veya olumlu olarak değiştirebilirsek, psikolojik problem de ortadan kalkar.

EMDR, parmak takibi şeklinde göz hareketleriyle veya Emdr cihazı ile yapılmaktadır.

Emdr cihazında bir adet titreşim aleti ve ses veren kulaklık vardır. Titreşim aleti, dokunsal uyarıcı ve kulaklık ise işitsel uyarıcıdır. Sağ ve sol beyin ardı sıra uyarılarak olumsuz anıya karşı duyarsızlaşma ve sağlıklı duygunun yeniden işlenmesi sağlanır.

EMDR terapisinin etkili olduğu rahatsızlıklar:

-Vajinismus

-Kaygı bozukluğu (anksiyete)

-Panik Atak

-Obsesif Kompülsif Bozukluk

-Bağımlılıklar

-Depresyon

-Bipolar Bozukluk

Korkularımız yaşamlarımızın işlevini bozduğunda çok zararlı hale gelebilir.

-Sürekli bir düşünceye takılı kalıp başka hiçbir şey düşünemiyorsanız

-Yalnız kalmaktan korktuğunuz için aslında istemediğiniz sosyal ilişkileri sürdürmeye çalışıyorsanız

-Kendinizi sürekli başarısız veya yetersiz hissediyorsanız,

- Hayatınızın kontrolü sizde değilmiş gibi düşünüyorsanız